Site-urile de știri. Site-urile de știri false

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu conceptele „site de știri” și „site de știri false”;
  • analizarea critică a unui site de știri credibil și a unui site de știri false;
  • utilizarea instrumentelor de verificare a siguranței site-urilor;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul mass-mediei în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: Conversația euristică, Analiza, Jurnalul triplu.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: site, site de știri, site de știri false, site clonă.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20-25 minute

Sarcină

  • Lecturați textul, încercuind cuvintele-cheie.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Știrile sunt informații utile, de care oamenii au nevoie zilnic pentru a lua decizii importante privind viața lor. Structura știrii a fost influențată de evoluția tehnologiilor. În perioada în care reporterii transmiteau materialele prin telegraf, ei nu erau siguri că transmisia nu va fi întreruptă și că vor putea să transmită toate informațiile pe care le-au colectat. Pentru a reduce acest risc, ei transmiteau mai întâi cele mai importante informații. 

Structurarea știrii conform „piramidei inversate” permite ca informațiile esențiale să fie prezentate în primul rând. 

Deși această structură își are originea în presa scrisă, ea este importantă și pentru mediul online, unde cititorii pot căuta informațiile rapid. Tot mai mulți internauți preferă să se documenteze de pe diferite site-uri de știri, al căror număr s-a mărit semnificativ în ultima vreme. Pe site-urile de știri online textul poate fi mai generos ca volum, pot fi încadrate mai multe fotografii și chiar videouri. Portalul News.yam.md (https://news.yam.md/) este  un site (agregator de știri) ce difuzează cele mai recente ştiri din Republica Moldova, pe care pot fi vizualizate toate știrile distribuite online.  Site-ul funcționează în regim automatizat, în timp real, 7 zile pe săptămână, 24 ore pe zi și prelucrează/cataloghează automat informația apărută online. Cu alte cuvinte, asigură o libertate absolută și acces la toate știrile.

Totuși, este mult mai greu să verifici cât de corecte sunt informațiile oferite de site-uri. Adeseori, aceste site-uri par serioase, au un URL care vrea să îl convingă pe internaut de buna sa intenție. Multe dintre ele sunt special create pentru a disemina știri false. Mai mult decât atât, ele iau știri adevărate și le „fabrică” ușor, manipulând astfel opinia publică. Un caz grav este crearea unui site fals, cu o denumire aproape identică cu un alt site credibil și cunoscut. Schimbarea rezidă în  modificarea denumirii, o altă extensie, de exemplu plasând un c în loc de k. Aceste site-uri false se numesc site-uri clonă și sunt periculoase prin faptul că cetățenii nu întotdeauna atrag atenție la detaliile mici.

În consecință, internauții pot distribui falsuri pe rețele de socializare, luând ca reper site-ul în care au încredere. Portalul Stopfals.md (https://stopfals.md/ro/category/21) a prezentat o lisă de site-uri false, atrăgând atenția asupra pericolului existent pentru un simplu internaut sau chiar pentru producătorii de media: Ababix.info, Acasaebine.site, Ac-av.com, Actualnews.info, Actual-news.xyz, Add-news-ro.info, Aziacasa.info, Burebista2012.blogspot.com, Directx-news.info, Edu-news.website, Expert-news-romania.info, Expert.add-news-rom.xyz, Faceofnews.info, Fazebune.net, Fiilacurent.info, Jurnal-stiri.site, Independent-24h.info, Lasthope-news.website, Lamieneagra.online, Mediaro.info, Moldovandream.com, News-romania24h.info,News-romania24.blogspot.com, Newsmd24.com ,New-mld.xyz etc.

Pentru a nu se lăsa manipulați, internauții pot folosi instrumente de analiză a unui site, precum Scamadviser, dar acest lucru nu va scoate la iveală, în mod obligatoriu, că acesta e un site fals. Este necesară o analiză complexă. De aceea trebuie să verificați ce informație oferă URL-ul; care este scopul acestui site; cât de actuală este informația; cui se adresează aceasta;  reespectarea netichetei – reguli de comunicare online; accesibilitatea informației despre site: nume, adresă, date de contact; siguranța accesului. Cu alte cuvinte, se impune gândirea critică, vigilența, competența media și cultura informațională!

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Analizați, în echipe, următoarele site-uri:

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 30–35 de minute

Sarcină

  • Completați tabelul în cheia Jurnalului triplu, evaluând conform fiecărui filtru cele două site-uri propuse spre analiză.
  • Formulați concluzii.

 

NR.FILTRUL/SITA MEDIADESCRIPTORII DE EVALUARECOMENTARIILE
1.FILTRUL URLEvaluează URL-ul!

  • Ce indicii oferă denumirea?
  • Ce cunoașteți despre persoana sau organizația menționată?
  • Care este protocolul (de regulă, http)?
  • Care este extensia (md, gov.)?
  • Ce informații mai puteți deduce din URL?
2.FILTRUL SCOPULDetermină scopul site-ului!

  • În ce situații îl veți accesa?
  • Există informații de contact (ale autorului, ale entității care gestionează pagina, altele)?
  • Indicați-le (nume, scop).
3.FILTRUL INFORMAȚIAStabilește tipul de informație oferit de site!

  • Informații echilibrate, obiective sau bazate pe fapte.
  • Afirmații părtinitoare, subiective sau dogmatice.
  • Atât informații obiective, cât și informații subiective.
  • Nu îmi este clar.
4.FILTRUL ACTUALITATEA
  • Verifică dacă site-ul este actual!
  • Site-ul prezintă date actuale sau deja depășite?
  • Când a fost actualizat, modificat sau revizuit ultima dată?
5.FILTRUL 

UTILIZATORUL

Precizează profilul utilizatorului!

  • Cărui grup de vârstă, gen sau interese este destinat? 
  • Este acesta adecvat pentru toți vizitatorii?
  • Există publicitate pe site? Dacă da, atunci determinați segmentul demografic țintit (bărbați/femei, tineri/mai în vârstă, venit înalt/mediu/scăzut).
  • I se oferă publicității mai multă atenție decât conținutului propriu-zis al site-ului?
6.FILTRUL ACCESULDetermină cât de simplu este în utilizare!

  • Cât de ușor este să găsești informații pe acest site?
  • Funcționează toate linkurile?
  • După ce ieșiți de pe o pagină, puteți reveni la ea ușor?
  • Există linkuri active la alte site-uri informative?
7.FILTRUL ATRACTIVITATEAStabilește dacă este un site atractiv!

  • În ce măsură elementele de design (format, culori, fotografii și elemente de artă, font) îmbunătățesc site-ul?
  • Poate fi acesta accesat pe diferite surse media?
8.FILTRUL VERIDICITATEAExaminează cât de veridic este site-ul?

  • Dacă sunt utilizate fotografii, puteți confirma că acestea sunt veridice?
  • Legendele furnizează informații specifice?
  • La o căutare de imagini, pot fi găsite imagini similare?
  • Este indicată sursa/autorul fotografiei?
  • Nu sunt prezente dovezi de manipulare cu fotografii?
  • Autorul oferă informații pe care le considerați inexacte?
9.FILTRUL NETICHETAApreciază nivelul  respectării regulilor de comunicare online!

  • Pagina web respectă cerințele privind corectitudinea, echilibrul și claritatea prezentării?
  • Manifestă respect în modalitatea de comunicare?
  • În câte limbi este disponibil?
10.SIGURANȚAExaminează dacă site-ul este/nu este securizat (lăcățica)!

  • Există riscul de a intra în contact cu viruși sau alte elemente periculoase?
  • Ce informații se pot deduce după utilizarea instrumentului Scamadviser?

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

 

  • Citiți articolul scris de bibliotecara-formatoare Diana Lupușor.
  • Expuneți-vă, în cheia tehnicii PRES, punctul de vedere în raport cu rolul paginii web în promovarea activității unei biblioteci.

Pagina web a bibliotecii joacă un rol crucial în promovarea imaginii acesteia. Este important să știm cum să proiectăm un astfel de site și cum să luăm decizia cu privire la ce să includem în pagină, ce ar trebui să excludem și cum să o facem atractivă, informativă pentru utilizatorii bibliotecii.

Site-ul este o platformă online eficientă de prezentare a instituției și de promovare a serviciilor și produselor, care oferă informații ample despre activitatea bibliotecii, cu scopul de convingere, argumentare și motivare prin text, imagini, poze, video-uri etc. Importantă este publicarea pe site a unei informații credibile și veridice, care ar putea fi accesată ușor, realizată de un profesionist și cu  grijă față de vizitatorii site-ului.

Site-ul unei biblioteci trebuie să deservească un scop practic. Un site bun este util și ușor de folosit. Degeaba este util dacă vizitatorul nu va putea să-l folosească. La fel, degeaba este foarte ușor de folosit dacă nu conține nimic interesant pentru vizitator. Mai mult decât atât, un site de bibliotecă necesită mentenanță în permanență, proiectări de versiuni succesive și configurări ale factorilor de context, conținut, design, aspect, funcționalitate și, bineînțeles, actualitate.  Aceasta ar însemna că persoana/echipa de administrare a site-ului ar trebui să se afle într-un feedback permanent cu utilizatorii săi, fiind deschisă pentru reproiectări și modernizări de sistem cu referire la îmbunătățirea modalităților de căutare, creșterea utilizabilității și atractivității site-ului etc.

Pagina web a bibliotecii este un instrument relevant de informare privind serviciile și oportunitățile oferite, de comunicare cu publicul și reprezintă o eficientă legătură între bibliotecă și utilizator. Un site bine construit constituie un instrument de marketing online, care conduce la creșterea vizibilității și, implicit, a numărului de vizitatori. Conform standardului SM ISO 11620:2011 Informare și documentare. Indicatori de performanță pentru biblioteci (ISO 11620:2008, IDT), site-ul bibliotecii este un serviciu electronic, iar valoarea serviciului oferit trebuie estimată în contextul standardelor de calitate. La evaluarea unui site se va ține cont de unele criterii de calitate și de conținut,  pe care le vom enumera mai jos:

Nivelul de corespundere unui principiu de calitate reflectă numărul de criterii îndeplinite. Site-ul se consideră de calitate conform unui principiu acumulând 75%, prin faptul că unele criterii sunt integrate și în alte principii de calitate.

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Utilizați instrumentul Scamadviser (www.scamadviser.com) pentru a evalua nivelul de siguranță al celor două site-uri.