Новые Медиа и Гражданская Журналистика

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu termenul „jurnalism civic”;
  • analiza situației de implicare civică prin mijlocirea  noilor media;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a înțelege rolul platformelor în promovarea activității bibliotecii.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: tehnica Re-quest, Analiza site-ului și a fotografiilor, Diagrama Wenn, Dezbaterea.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: jurnalism civic, noile media, reporter/jurnalist civic, voluntariat, comunitate.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii Re-quest, textul.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Noile media sunt o parte importantă a mass-mediei, întrucât oferă internauților forme accesibile, de regulă gratuite, de interacțiune la distanță. În cadrul comunităților online pot fi împărtășite diferite conținuturi: texte, imagini, infografice, videouri, filme GIF-uri etc., în baza unor interese, hobby-uri și valori comune. Noile media  reprezintă un element comun între sistemul mediatic tradițional (televiziune, radio, presă scrisă), telecomunicații, tehnologia digitală și sistemele informatice computerizate, care au tendința de a evolua vertiginos. Acestea includ telefoanele inteligente, computerele personale, laptopurile, teletextul, sistemul de înregistrare video, videotextul, televiziunea prin cablu, sateliții de telecomunicații, sistemele de teleconferințe și videoconferințe, mesageria vocală, sistemul de transmitere prin fax, telefonia mobilă, televiziunea interactivă, CD-ROM, DV.

 Există mai multe forme  și tipuri ale noilor media, însă pentru cetățeanul de rând cele mai accesibile sunt media de socializare: rețelele sociale, blogurile, vlogurile, site-urile web, jocurile online, enciclopediile online sau forumurile online. Toate aceste forme ale noilor media permit cetățeanului nu doar să comunice cu rudele, prietenii, dar și să devină creator de produse media care pot prezenta interes pentru un public larg. Cu  alte cuvinte, ei pot face jurnalism civic – metodă de împuternicire a cetățeanului simplu prin utilizarea noilor media, care permit obţinerea unor informaţii precise despre comunitatea lui sau despre subiecte de interes public. Făcând publice aceste informații, ei contribuie la dezvoltarea democrației participative și îi  motivează pe alții să ia decizii corecte legate de diferite subiecte.

În mod cert, jurnaliștii nu pot fi mereu peste tot. De regulă, ei realizează reportaje și știri post-factum. Grație jurnalismului civic, evenimentele pot fi înregistrate în timp real de către cetățenii care au devenit martori ai evenimentului. Informaţia venită din interiorul comunităţii,  de la oameni simpli, este mai credibilă și, de regulă, mai puțin părtinitoare. 

Reporterii/jurnaliștii civici sunt simpli cetăţeni cu spirit critic și de observaţie, care folosesc, de obicei, telefoanele mobile pentru a semnala anumite probleme sau lucruri ce i-au impresionat, de exemplu, un cetățean este martor al unui accident rutier, al unei altercații în stradă sau al unei  întâlnirii dintre doi politicieni din tabere adverse care stau amical la taclale. Aceste subiecte ar putea prezenta interes? În mod evident, da. Dacă le-a înregistrat, cetățeanul le poate distribui pe rețele sociale,  pe bloguri, vloguri  sau poate expedia materialul către diferite site-uri de știri, ziare online sau tipărite, posturi de radio sau de televiziune.

Jurnalistul civic nu este remunerat pentru munca sa. El face o activitate de voluntariat, adică se implică în folosul comunității. Spre deosebire de jurnalismul tradiţional, care are nevoie de reclame ca să se susţină, jurnalismul civic nu depinde de reclame,  astfel nu este axat pe subiectele care aduc publicitate, ci pe subiectele de interes public, care reflectă atitudinea civică a cetățeanului și sunt importante pentru el și comunitatea sa. 

Rețineți! Trebuie să fiți conștienți de faptul că există și dezavantaje ale jurnalismului civic, precum posibilitatea dezinformării prin raportarea la date neverificate sau surse dubioase. Prin urmare, este important să fiți vigilenți și să verificați corectitudinea informației, pentru a nu deveni părtași la răspândirea de falsuri.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

În anul 2012, Lawrence DePrimo, un polițist de 25 de ani din New York, a devenit celebru după ce un turist l-a fotografiat în timp ce îi oferea o pereche de pantofi și șosete unui boschetar desculţ, care îngheţa de frig. Polițistul nu a observat că este fotografiat, însă momentul surprins a devenit viral pe Facebook, iar tânărul a fost decorat pentru gestul său.

În mai multe fotografii, politicieni din Republica Moldova apar, de asemenea, în ipostaza de binefăcători, făcând activități de caritate. 

(Renato Usatîi donând echipament tinerilor echipei de fotbal din Bălți din partea  Fundației „Renato Usatîi”, 2017)

(Igor Dodon, președinte  al Republicii Moldova, la o activitate a Fundației de binefacere „Din suflet” donând copiilor din familii vulnerabile, 2017)

Sarcină

  • Discutați în care situație autorii fotografiilor au făcut jurnalism civic.
  • Apreciați care dintre situațiile ilustrate au un substrat politic. Ce interes a urmărit eroul fiecărui caz în parte?
  • Care dintre exemple este mai convingător pentru dumneavoastră? De ce?

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

Oleg Brega este jurnalist de profesie și moderatorul mediei de alternativă – Curaj TV. Acesta este un activist înflăcărat, care a motivat și alți cetățeni din diferite regiuni să facă jurnalism civic.

  1. Accesați pe https://curaj.tv/ portalul Curaj.TV,  pe care activiștii Ghenadie şi Oleg Brega promovează de mai mulți ani jurnalismul civic.
  2. Analizați produsele media plasate pe portal și observați cine sunt autorii produselor media. 
  3. Completați tabelul în baza a 3 produse media și comentați în ultima rubrică ce aspect de interes social pune în valoare.
  4. Argumentați în ce măsură portalul face jurnalism civic.
Data

plasării produsului

AutorulTitlulSubiectulComentariul

EMI IV– REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lucrând în echipe, analizați, în plan comparativ, jurnalismul tradițional și jurnalismul civic.
  • Identificați cel puțin câte 4 elemente comune și 4 distincte.
  • Concluzionați.

DIAGRAMA WENN

Jurnalismul tradițional vs jurnalismul civic

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 20–25 de minute

SĂ DEVENIM JURNALIȘTI CIVICI!

Sarcină

  1. Discutați, în grup, ce aspecte din viața comunității voastre ar putea deveni subiect media (ex.: o gunoiște din apropierea localității, o destinație turistică inedită, un cetățean/o cetățeană care face lucruri neordinare etc.)
  2. Selectați un subiect care prezintă interes public.
  3. Documentați-vă despre această persoană/fenomen/obiect.
  4. Faceți fotografii sau, după caz, interviuri.
  5. Realizați un produs media.
  6. Distribuiți produsul creat pe noile media.