Distribuirea informației: limite și responsabilități

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu regulile privind distribuirea informației;
  • utilizarea conceptelor-cheie ca instrumente de raportare critică la media;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul mass-mediei în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: SINELG, Studiul de caz, PRES, Lectura imaginii.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: limite, responsabilități, dreptul de autor, distribuire, netichetă.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii SINELG, textul-suport.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Calitatea de internaut, indiferent de vârstă și statut social, implică o mare responsabilitate în raport cu utilizarea rațională a noilor media. Limitele utilizării unor anumite conținuturi implică, în primul rând, respectarea dreptului de autor. Or nu pot fi distribuite conținuturi (fotografii, video, text) prin noile media dacă acestea nu ne aparțin. Preluarea anumitor informații și distribuirea lor publică implică acceptul proprietarului/autorului.  

Internauții trebuie să fie conștienți de faptul că libertatea utilizării noilor media impune anumite limite. Atât utilizatorii individuali, cât și administratorii portalurilor  sunt responsabili de conținutul plasat sau distribuit. Aceste conținuturi trebuie  analizate și redactate corespunzător, pentru a nu distribui falsuri, materiale care  conțin discurs de ură sau, pur și simplu, informații compromițătoare pentru utilizator. Este gravă situația când, de dragul obținerii de aprecieri (like-uri),  se distribuie un material care îl pune într-o situație jenantă pe cineva sau îl compromite în plan familial sau profesional. 

Totodată, o limită pe care trebuie să o respectăm vizează bunul-simț. Aceasta presupune să nu facem sexting, distribuind conținuturi cu mesaj sexual explicit, să nu hărțuim online alte persoane. 

În procesul distribuirii informației prin noile media vom respecta neticheta – regulile de comunicare online.

Astfel, printre regulile „de aur” ale netichetei se numără: 

  • prudența  – grija ptentru calitatea mesajului public postat;
  • respectul  – protejarea  vieții private,  a datelor cu caracter personal,  a dreptului de autor;
  • curtoazia – amabilitatea, atenția la glumele, comentariile,  remarcile făcute, pentru a nu fi ironici sau caustici și a leza demnitatea altor persoane; 
  •  claritatea mesajului public – titlul și conținutul mesajului să fie exprimate explicit, fără a lăsa loc pentru interpretări;
  •  concizia – mesajul trebuie să fie scurt și exact, dacă vrem să fie citit/văzut.

Adeseori distribuim un conținut cu cele mai bune intenții, însă trebuie să ținem cont de faptul că oamenii sunt diferiți și pot interpreta aceeași frază/expresie în mod diferit. Prin urmare, atunci când distribuim pe rețele un conținut vom avea grijă:

  • Ce distribuim?
  • Cu se scop distribuim?
  • Cui distribuim? 

Totodată,  nu vom uita că, în baza informațiilor distribuite, a aprecierilor făcute, a conținuturilor vizualizate de către internaut, sistemul poate procesa și identifica profilul în calitate de consumator al acestuia. Dacă accesăm informația despre industria parfumurilor,  construcții, călătorii, design interior sau vestimentație, vom observa cum, treptat, programul ne propune conținuturi la aceste teme. Pericolul rezidă în faptul că această informație poate fi livrată către potențiali producători, care cercetează piața existentă și cunosc micile slăbiciuni în materie de consum ale clienților săi. 

De exemplu, deosebit de cunoscut a devenit cazul petrecut recent în Statele Unite, unde gigantul IT Facebook a fost amendat cu 5 miliarde de dolari. Acesta a fost acuzat că nu a respectat intimitatea utilizatorilor săi și nu le-a protejat datele personale când a livrat datele a peste 87 de milioane de utilizatori către o firmă de consultanță. Autoritățile americane susțin că Facebook și-a înșelat clienții, căci nu le-a asigurat securitatea datelor cu caracter personal.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Analizați informația despre activitatea de curățare a peste 300 de conturi și peste 1 800 de pagini de către administratorii Facebook.
  • Identificați secvențele care constituie răspunsul pentru:
  1. țările de proveniență a paginilor și conturilor eliminate;
  2. cauzele eliminării.
  • Adoptați o poziție pro sau contra în raport cu decizia administratorilor Facebook, întrucât proprietarii aveau identități false sau distribuiau informație falsă.

Peste 1 800 de pagini, conturi și grupuri Facebook din țări precum Thailanda, Rusia, Ucraina și Honduras au fost șterse, la 25 iulie a.c., pentru „comportament neautentic coordonat”. Acțiunea face parte din strategia amplă a companiei de a elimina astfel de conturi la nivel global, în efortul său de a combate propaganda politică și știrile false, după ce a fost criticată de mai multe guverne pentru că nu a dezvoltat modalități de a combate conținutul extremist și propagandistic. Potrivit responsabililor Facebook, în total, paginile și conturile șterse erau urmărite de circa 274.000 de persoane. Conturile din Rusia, dar și din anumite regiuni ucrainene, foloseau nume false pentru a discuta despre politica din Ucraina, respectiv pentru a critica Guvernul de la Kiev. În Thailanda, conturile șterse foloseau „persoane fictive” pentru a promova păreri despre politica thailandeză, relațiile SUA–China, protestele din Hong Kong și critici la adresa activiștilor democrați. În Honduras, resursele date erau utilizate pentru a posta conținut de propagandă pentru președintele țării, fiind suspectate că ar fi avut legături cu persoane ce monitorizează rețelele de socializare pentru Guvern.

(Sursa: http://mediacritica.md/ro/facebook-sterge-peste-1800-de-pagini-si-conturi-efortul-de-combatere-propagandei-politice-si-stirilor-false/ )

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

  • Analizați imaginea. Realizați un discurs, oral sau scris, raportându-l la ideea diferenței dintre viața reală și cea proiectată pe rețelele sociale

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  1. Vizionați filmul  „Gândeşte-te bine înainte de a posta ceva”, elaborat de SIGURONLINE.MD (https://www.youtube.com/watch?v=xUyCNRaJ4ec)
  2. Discutați cine sunt eroii din film.
  3. Identificați problema cu care se confruntă și care sunt cauzele apariției acesteia.
  4. Desprindeți din film 4 sfaturi utile cu referire la comportamentul inteligent și sigur online.
  5. Scrieți un alt sfat pentru protagonistul filmului.

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 10–20 de minute

Sarcină

  1. Formulează și prezintă propria opinie față de responsabilitatea utilizatorilor în procesul distribuirii imaginii pe rețele, utilizând algoritmul metodei PRES:

P – Exprimă-ți punctul de vedere.

R – Formulează un raționament referitor la punctul tău de vedere. 

E – Dă un exemplu pentru clarificarea raționamentului oferit.

S – Fă un sumar (rezumat) al punctului tău de vedere.

  1. Ascultați și analizați argumentele.
  2. Formulați o concluzie.