Timp recomandat: 15–20 de minute
Manipularea este o acțiune prin care un actor social (persoană, grup, colectivitate) este determinat să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului și nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenționat adevărul, lăsând însă impresia libertății de gândire și decizie. Atunci când manipularea se realizează prin media, influențarea opiniei publice se realizează prin mijlocirea presei, radioului, televiziunii. Prin urmare, exercițiul de manipulare poate atinge mase mari de consumatori. Ceea ce este mai grav e faptul că, fără a apela la constrângeri, oamenilor li se impun anumite idei, comportamente, iar aceștia rămân cu impresia că acționează în concordanță cu propriile interese și că ei înșiși au luat anumite decizii.
Ceea ce trebuie să cunoască cetățeanul este faptul că manipularea are un caracter deliberat, adică emițătorul informației false o face intenționat.
Mijloacele prin care se realizează manipularea sunt:
Manipularea consumatorului prin media se poate manifesta diferit. Adeseori, situațiile sunt modificate nesemnificativ: o virgulă plasată în alt loc, o imagine influențabilă, un cuvânt care etichetează pot schimba radical sensul mesajului.
Există mai multe tipuri de manipulare: mici, medii și mari.
Cu manipulările mici ne întâlnim zilnic: de exemplu, când analizăm meniul de la restaurant, vedem imaginea unei salate apetisante, ornate cu patru creveți mari. Ne lăsăm influențați. Dar când primim produsul, constatăm că sunt doar doi creveți piperniciți.
Manipulările medii se realizează prin modificări importante, care pot genera reacții de aversiune. Un caz elocvent reprezintă manipulările din presa rusă din timpul războiului din Ucraina, când soldații ucraineni erau reprezentați în ipostaze defavorizante, creând impresia că sunt agresori, dar nu cetățeni care luptă pentru integritatea țării lor, iar în contrast se arătau femei, copii disperați, alergând. Asemenea tip de manipulare este foarte periculos și alimentează ura.
Manipulările mari pot influența popoare întregi și pot afecta grav libertatea de expresie și valorile democrației. Un exemplu de asemenea tip de manipulare se realizează actualmente în Coreea de Nord, unde există un sistem totalitar, care utilizează controlul informațional pentru a manipula poporul. Acest tip de manipulare poate duce la schimbarea istoriei și la involuția întregii țări.
Există mai multe tehnici de manipulare:
Efectul de halou poate fi un răspuns la întrebarea de ce oamenii se lăsă manipulați. Astfel, dacă persoana care ne transmite o informație ne insuflă sentimente pozitive, o găsim simpatică, chiar atrăgătoare fizic, atunci suntem mult mai tentați/dispuși să avem încredere în ea. Prin urmare, dacă ne lăsăm impresionați de aspectul fizic al unei persoane, riscăm să fim mai ușor manipulați, în cazul în care intențiile acesteia nu sunt tocmai nobile. De exemplu, trebuie să fim conștienți că nu întotdeauna politicienii la patru ace sau prezentatoarele drăguțe de la știri, care ne zâmbesc amical, au intenția de a ne informa corect.
Rețineți! Fiecare cetățean poate deveni victima manipulării în calitate de consumator de media sau chiar de sursă de informare. Scut împotriva acesteia pot fi gândirea critică și doza de scepticism!
Timp recomandat: 15–20 de minute
Mass-media se face vinovată de dezinformare atunci când reporterii și redactorii se grăbesc să răspândească informații înaintea altor surse media. Neînțelegerea surselor în cazuri de accidente și catastrofe naturale, în special fără a fi confirmate de către alți martori, poate fi cauza dezinformării.
Ziarul Chicago Daily Tribune a publicat un titlu faimos de știre, într-o noapte preelectorală, făcând greșeala de-a fi primul care a dat știrea. Astfel, după ce redactorii au ascultat sondajele și comentatorii au fost siguri că anume candidatul democraților pierdea, ei au publicat următorul titlu-slogan în ziar: „DEWEY CÂȘTIGĂ ÎN FAȚA LUI TRUMAN.” În timp ce călătorea cu trenul spre D.C, cineva i-a dat președintelui nou-ales Harry S. Truman o copie a ziarului în orașul St. Louis. Truman a luat ziarul și a pozat cu pagina respectivă expusă, iar fotografii au documentat cea mai mare greșeală, astfel dând o lecție mass-mediei.
(Chicago Daily Tribune a publicat fotografia respectivă și articolul pe http://www.chicagotribune.com/news/)
Timp recomandat: 25–30 de minute
Timp recomandat: 30–35 de minute
Timp recomandat: 15–20 de minute
(Preluat de pe http://www.api.md/upload/files/posterSF-RO-final-01.jpg)