Noile media și rețelele de socializare

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu noțiuni importante din domeniul noilor media;
  • efectuarea unei analize critice a oportunităților și dezavantajelor utilizării noilor media și a rețelolor sociale;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul mass-mediei în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2,5h.
  • Resurse procedurale: SINELG, Conversația euristică, Analiza de tutorial, Cubul, Wordart, Tabelul sinoptic.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, flipchart, carioci, computer conectat la Internet.
  • Concepte-cheie: online media, noile media, rețele sociale, blog, vlog, internaut.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii SINELG, suportul informațional.

SUPORT INFORMAȚIONAL

În era informatizării, noile media și rețelele de socializare online au devenit un atribut omniprezent în viața fiecărui cetățean. Pentru a facilita comunicarea dintre internauți, noile media oferă multiple forme de interacțiune de la distanță, în cadrul comunităților care împărtășesc interese comune. Facebook, Odnoklasniki, Instagram sau Twitter sunt printre cele mai populare rețele de socializare din Republica Moldova.  Utilizând noile media, puteți crea și distribui diferite conținuturi: text, imagini, videouri, devenind astfel, din simpli consumatori, creatori de media

Media de socializare facilitează comunicarea dintre utilizatori ce se află pe diferite continente,  permițând interacționarea acestora cu ușurință și chiar realizarea proiectelor grandioase de la distanță. Ne referim aici la mai multe tipuri de media de socializare: rețele sociale, blogurile, vlogurile, site-urile web, jocurile online, enciclopediile online sau forumurile online,  care sunt forme ale noilor media. Toate aceste aplicații pot fi accesate și de pe telefoanele mobile conectate la Internet, iar acest lucru semnifică acces și libertate pentru utilizatori.

Astăzi, internauții de diferite vârste descoperă activ oportunitățile Web 2.0, care oferă multiple contexte de colaborare, creare și dezvoltare. Un exemplu este motorul de căutare Google, care oferă o metodă simplă și rapidă de găsire a informațiilor pe web, având o bază de date despre peste 8 miliarde de site-uri web! Acesta include: Gmail, Google Docs, Google Calendar, Google Talk, Google Translate, Blogger, Google Reader, Google Groups, Google Maps, Google Earth și alte instrumente utile. Aceste instrumente îl ajută pe utilizator să se informeze și să se formeze continuu.

Atunci când dorim să ne facem vocea auzită, putem crea grupuri online, utilizând rețelele sociale, sau putem crea un blog. Activitatea de a menține un blog, de a fi eficient sistematic, planificând și stabilind ținte concrete de realizare a conținuturilor media, se numește blogging. Oricine poate deveni blogger dacă are ce spune și este urmărit de alți internauți. Vlogul este o nouă tendință de utilizare a noilor media, care, la fel ca blogul, permite plasarea de informații, însoțite de imagini video. Activitatea de menținere a unui vlog se numește vlogging. Se pare că tinerii de azi sunt din ce în ce mai pasionați de acest tip de interacțiune online. Mulți tineri reușesc rapid să devină influenceri –  formatori de opinie publică. Totodată, studiile demonstrează că videoul se bucură de cea mai mare popularitate pe rețelele sociale. De aici și interesul nu doar pentru vlogging, dar și pentru o nouă tendință  în noile media live-urile – filmulețe video create pe viu, în situații obișnuite, de regulă fără decor și scenarii complicate. Ele sunt transmise în timp real, sunt atractive prin autenticitatea lor.  Internauții distribuie  live-uri în timpul unor evenimente publice sau  situații excepționale la care sunt martori: calamități, accidente, fenomene ale naturii spectaculoase etc. 

Persoana  creatoare de conținut pe YouTube se numește YouTuber. Această activitate poate aduce  beneficii financiare în cazul în care produsul creat prezintă interes și este vizionat de mulți internauți. Zilnic, internauții urmăresc peste 100 milioane de ore de videoclipuri Facebook și peste cinci miliarde de videoclipuri YouTube.  În acest mod, noile media contribuie la distribuirea de informații într-un timp record. 

Cetățenii se informează pe diverse site-uri, inclusiv  oficiale, portaluri specializate de știri, de pe platforme de socializare (Facebook, Instagram), discută cu semenii lor pe diferite platforme, citesc articole de pe bloguri, iar atunci când ajung să privească buletinul de știri, ei deja sunt informați din  mai multe surse. Putem spune că noile media au schimbat modul de concepere a rolului cetățeanului în raport cu informația media. Ele oferă mai mult acces și oportunități de implicare a cetățeanului, care, grație acestora, poate deveni un jurnalist civic, contribuind la constituirea  „democrației digitale”.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  1. Urmăriți tutorialulVloggerii, noile vedete ale Internetului”, accesând  linkul https://educatia.mediacritica.md/ro/2018/08/09/tutorial-digital-vloggerii-noile-vedete-ale-internetului.
  2. Discutați, în grup, despre cei mai importanți vloggeri din Republica Moldova.
  3. Analizați care sunt calitățile unui vlogger și ce condiții trebuie să respecte un tânăr pentru a deveni un vlogger celebru.

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 20 de minute

Sarcină

  • Selectați 12 cuvinte-cheie din domeniul noilor media de la EMI I.
  • Elaborați un nouraș de cuvinte, utilizând instrumentul Wordart (www.tagul.com sau https://wordart.com/).

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

Realizați o analiză a conceptului „noile media”,  aplicând tehnica Cubul.

  • Descrie! – Oferiți o definiție simplă și succintă a conceptului „noile media”. (Consultați textul-suport.) 
  • Compară! – Comparați conceptul „noile media”  cu un concept similar (de exemplu, cu media tradițională).
  • Asociază! – Asociați, într-o manieră metaforică, conceptul cu altceva: termen, fenomen, obiect etc. (de exemplu, cu un ocean).
  • Analizează! – Explicați care sunt elementele constituente.
  • Aplică! – Specificați domeniile concrete în care se utilizează noile media.
  • Argumentează pentru și împotrivă! –  Oferiți cel puțin câte un argument pro și contra utilizării noilor media.

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 30 de minute

Utilizarea noilor media și a rețelelor de socializare implică multă responsabilitate sub aspectul calității conținuturilor consumate.

Sarcină

  • Urmăriți ce categorii  de informație distribuie prietenii voștri virtuali pe social media.
  • Analizați conținuturile și monitorizați-le în tabelul sinoptic propus.
Autorul conținutuluiPlatforma utilizatăSubiectul desfășuratMesajul urmăritImpactul asupra utilizatorilor/nivelul de utilitate
1.

2.

3.

Concluzii pentru mine, utilizatorul inteligent de noile media