Profilurile false. Fenomenul trol și trollingul

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu noțiunile „identitate falsă” și „trol”;
  • realizarea portretului robot al unui trol;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul noilor media în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: Conversația euristică, tehnica SINELG, tehnica Gândește–Discută perechi–Prezintă, tehnica  6 De ce?, jocul „Portretul robot”, Analiza de tutorial.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator), stickere.
  • Concepte-cheie: date personale, identitate în spațiul online, identitate falsă, trol, trolling.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii SINELG, textul.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Fiecare om are datele sale personale. Ele se alcătuiesc din numele, prenumele persoanei, IDNP, cetățenie, semnătură, adresă, număr de telefon, fotografii, dar și date bancare, parole, adrese de e-mail, coduri de acces și de securitate. Cele din urmă date personale îi definesc identitatea sa în spațiul online, care se constituie din ansamblul de informații și date ce se referă, în mod direct sau indirect, la o anumită persoană, pornind de la prezența acesteia în spațiul online.

 Fiecare persoană are o identitate reală pe care o proiectează în spațiul virtual, utilizând platforme de comunicare și interacțiune. Prin urmare, persoana devine internaut și are nevoie de date pentru a fi distinct și a se identifica.

De regulă, omul transferă în spațiul virtual datele personale din spațiul real, însă atunci când persoana este rău intenționată, are alte scopuri decât promovarea sa în spațiul virtual, aceasta își poate crea profil cu identitate falsă. Aceasta înseamnă că un anumit profil nu are un nume real și nici fotografia de profil nu este a gestionarului. Numele pot fi inventate sau preluate, la fel precum fotografiile. Acestea sunt profilurile false, pe care ar trebui să le recunoaștem și să nu le acceptăm prietenia sau provocarea de a intra în anumite dispute.

Un exemplu elocvent de profil fals sunt trolii, care se ascund sub identități false. Un trol este o persoană, de regulă, voit anonimă, dar deseori ascunsă în spatele unor porecle (nickname). Acesta, numit și postacs sau bot, își face un obicei pasional din a posta și a comenta în spațiul virtual în scopul de a semăna discordie în Internet și de a stârni certuri sau iritare. Adeseori el este un hater, adică o persoană care urăște pe alții și nu-și ascunde atitudinea, ba chiar se simte mândră că răspândește ură și răutate.

Trolul postează atacuri gratuite la persoană, comentarii malițioase, infamatoare, voit jignitoare, de multe ori fără legătură cu subiectul, menite a distrage atenția sau a provoca cititorii la răspunsuri emoționale, dar și scenarii mai mult sau mai puțin elaborate, compuse din farse, glume proaste și jigniri  la adresa unor victime (de identitatea și sentimentele cărora este complet indiferent). El petrece mult timp în Internet, facând din trolling o obsesie, o refulare. De regulă, un trol nu are poze cu alți utilizatori și este prieten cu alți troli, adesea gestionați de aceeași persoană, evenimente din viața persoanei nu sunt distribuite, nu are comentarii de la prieteni. Acesta distribuie tot felul de materiale de satiră politică. Trollingul este activitatea nemijlocită a unui trol care și-a făcut o meserie din activitatea de a lansa afirmații false sau jignitoare.

Un fenomen grav este atunci când trolii sunt folosiți profesional, ca și hackerii, contra unor sume de bani, pentru campanii negative de comunicare, pentru contracararea sau bagatelizarea unor opinii sau informații, pentru răspândirea de falsuri și inducerea în eroare a utilizatorilor. Aceștia sunt pregătiți în așa-numitele fabrici de troli, care pot deveni adevărate instrumente nocive de propagandă, dezinformare și manipulare în masă.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Completează tabelul în baza informației.
Tip de trolParticularități/scopuri urmăriteNivel (național/ internațional)Sugestii de protecție pentru un cetățean/cetățeană avizată
  • Discutați cu care tipuri de troli v-ați ciocnit în calitate de internaut. Cum ați reacționat?

Cercetătorii de la centrul de comunicare al NATO din Riga au identificat cinci tipuri de troli.

Primul tip este format din trolii care leagă toate relele de conspirațiile conduse de SUA

Al doilea tip este format din trolii „bikini”, care se ascund sub profiluri de femei tinere și solicită, cu amabilitate, reconsiderarea unor opinii. 

Al treilea tip este format din trolii agresivi, care încearcă să-i elimine pe alții din discuțiile de pe forumuri.

Trolul „Wikipedia” editează bloguri și pagini de internet favorabile Kremlinului, iar trolul cu atașamente postează în mod constant linkuri către articole și înregistrări video de pe platformele de știri din Rusia.

Pe Mediacritica, Vasile Popa, Software Developer, identifică câteva tipuri de troli specifici țării noastre.  Trolul „Socialist” mai des atacă paginile PAS și PPDA, dar uneori și cele ale unioniștilor. În cazuri extreme au obiceiul de a scrie în grafie chirilică. În majoritatea cazurilor, folosesc un limbaj obscen și încearcă să reducă discuția la un schimb de înjurături și scuipături virtuale. Trolii de lăudat guvernarea au menirea să apere „onoarea” guvernării pe cele mai populare pagini, în comentariile unor politicieni de opoziție sau în grupuri. Cel mai des ei nu aduc ofense și nu folosesc limbaj necenzurat, ci intră în polemică și încearcă să-i prezinte pe oponenți ca fiind extremiști sau ipocriți. Sunt cei mai sârguincioși troli, care pot fi luați uneori drept niște idioți utili, niște naivi creduli. Însă în spatele profilurilor false stau oameni reali, plătiți pentru ceea ce fac. Grupul-țintă al trolului „Unionist” sunt unioniștii. Scopul său primordial este să răspândească o idee foarte simplă: cine nu susține pe față Unirea e trădător. 

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

  • Elaborați portretul robot al unui trol, fixând:
  1.  specificul datelor care reprezintă identitatea online a acestuia;
  2.  acțiunile specifice în mediul online;
  3. felul de a comunica, tipul de mesaje lansate;
  4. trăsăturile specifice.

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 10–20 de minute

Sarcină

Pentru a depista cu ușurință profilurile postacilor, instalați extensia  TROLLESS (https://chrome.google.com/webstore/).

Proiectul TROLLESS a fost dezvoltat în cadrul celui de-al doilea Hackaton de Media „Puterea a cincea”, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent și Deutsche Welle Akademie. Aplicația ajută la depistarea profilurilor false și cu o activitate suspicioasă/trolling pe facebook și platforme conexe, de exemplu: promovarea unor interese, partide, idei, cauze, dezinformare, manipulare, distragerea atenției. TROLLESS permite să raportați acești utilizatori astfel încât toată comunitatea să fie prevenită în legătură cu activitatea acestor profiluri.