EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE
Timp recomandat: 20–25 de minute
Sarcină
- Amintiți-vă ce cunoașteți despre siguranța online.
- Completați prima rubrică a tabelului Știu–Vreau să știu–Am aflat.
- Fixați ce ați dori să aflați nou.
- Lecturați, în perechi, textul și completați rubrica Am aflat cu informațiile noi.
SUPORT INFORMAȚIONAL
ȘTIU | VREAU SĂ ȘTIU | AM AFLAT |
A fi cetățean/ă digital/ă înseamnă, în primul rând, a deține competențele digitale necesare pentru a utiliza eficient tehnologiile informaționale și a le dezvolta permanent. Elemente esențiale ale cetățeniei digitale sunt: accesul digital, comerțul digital, securitatea digitală, comunicarea digitală, dreptul sau sănătatea și bunăstarea digitală.
Securitatea digitală este parte a cetățeniei digitale și joacă un rol crucial în asigurarea unui echilibru firesc dintre tehnologii și ființa umană. Încă în anul 1954, psihologul american Abraham Maslow a publicat celebra sa piramidă cu referire la ierarhia trebuințelor umane. În conformitate cu aceasta, după nevoile fiziologice (aer, apă, hrană, somn, sex), omul are nevoie de securitate. Primul tip firesc de securitate e cea fizică, astăzi însă vorbim despre o nouă formă importantă de securitate – cea din mediul online. O bună parte a pericolelor din mediul real au invadat spațiul online, adeseori într-o formă chiar mai agresivă și mai periculoasă.
Există o multitudine de capcane ale mediului online, precum: hărțuirea, denigrarea, șantajul, trolii, furtul de date personale, atacul cibernetic, identitățile false, dependența, agresiunea cibernetică (cyberbullyingul), groomingul, expunerea la conţinut inadecvat, ca pornografia și alte forme periculoase de încălcare a siguranței, atât a copiilor, cât și a maturilor. Evident, deosebit de expuși sunt tinerii – nativii digitali sau așa-numita generație virtuală „Gen-V”, care s-a născut în era tehnologiilor informaționale și de comunicare. Pentru această categorie legăturile sociale online sunt ceva firesc și chiar mult mai tentante decât relațiile din viața obișnuită. Prin urmare, este necesar să știți cum să vă protejați atât în viața reală, cât și online.
Iată câteva sfaturi utile în contextul competențelor cetățeanului în era digitală.
- Creează parole sigure! Un mod eficient de a-ți proteja conturile este să creezi parole complexe, pe care să le fixezi pe hârtie, într-o agendă personală.
- Protejează telefonul! O formă comună, dar necesară de protecție este și securizarea telefonului cu un cod de securitate. Nu trebuie să te lenevești să-l introduci de fiecare dată, întrucât acesta este un scut important de protecție a datelor personale. Telefonul este o resursă-cheie de informații importante despre orice individ.
- Mai multe căsuțe poștale, mai sigur! E bine să ai mai multe căsuțe poștale: unele de uz personal, altele pentru studii sau serviciu. Cel puțin două adrese poștale sunt necesare: una personală și cea de-a doua secundară. Cea secundară poate fi utilizată de fiecare dată când anumite servicii online solicită logare cu o adresă de e-mail. De asemenea, e bine să utilizezi diferite parole pentru diferite conturi.
- Citește atent condițiile/termenele solicitate! Selectează cu grijă site-urile și aplicațiile pe care dorești să le folosești, analizează cu atenție condițiile/solicitările de care au nevoie aplicațiile pe care dorești să le instalezi și întreabă-te dacă vrei ca altcineva să le dețină: acces la locație, microfon, cameră, galerie foto, persoane de contact.
- Fii discret! Nu afișa excesiv de multe informații despre tine pe rețelele de socializare, folosește, dacă este posibil, un pseudonim pentru partajarea datelor.
- Fii precaut în comerțul online! Chiar dacă comerțul online este parte a competențelor cetățeanului digital, este recomandabil să faci tranzacții online doar de pe rețele securizate și site-uri sigure. În general, ar trebui să limitezi tranzacțiile online în măsura posibilităților, pentru a evita fraudele online.
- Limitează durata inutilă de conectare online! Pentru mai multă siguranță e bine să nu lași computerul conectat la rețele, dacă nu lucrezi la el. Atunci când întrerupi activitatea la computer/laptop și ieși la o plimbare, chiar dacă revii într-o oră, e recomandabil să deconectezi orice gadget, pentru a evita atacurile informatice.
Important! Dincolo de pericolele pe care le implică securitatea online, Internetul este un megaspațiu informațional, care oferă posibilitate pentru învățare și dezvoltare, accesând jocuri cognitive, resurse educaționale libere, aplicații pentru dezvoltarea creativității și capacității de a soluționa probleme.
EMI II – ANALIZA CRITICĂ
Timp recomandat: 15–20 de minute
Sarcină
- Analizați tutorialul „Parola: o cheie care trebuie să fie doar a ta”, accesând linkul http://mediacritica.md/ro/tutorial-digital-parola-o-cheie-care-trebuie-sa-fie-doar-ta/.
- Discutați împreună sfaturile utile pentru a crea o parolă sigură.
- În ce măsură le respecți? Parola/parolele ta/tale corespunde/corespund acestor reguli?
- Estimează de la 1 la 10 nivelul lor de siguranță și argumentează-ți opțiunea.
EMI III – CREAREA DE PRODUS
Timp recomandat: 25–30 de minute
Sarcină
Creați parole sigure pentru voi și pentru cei apropiați!
Super trainerul Mariana Rusu propune câteva soluții interesante pentru a crea parole puternice. Iată câteva dintre ele:
- utilizează ID-uri şi parole unice pentru aplicații diferite;
- complexitatea și lungimea parolei trebuie alese astfel încât să fie dificil de ghicit. Evită referințele la informații personale, de genul: data nașterii, nume și prenume, e-mail personal sau de serviciu;
- schimbă periodic parolele (la un interval de 1–3 luni);
- utilizează metode multiple de autentificare (PIN, amprentă, mesaje alertă etc.);
- evită utilizarea unor parole similare acasă şi la locul de muncă.
De asemenea, super trainerul propune și o listă de metode pentru crearea unei parole sigure.
Sarcină
- Selectați una dintre metodele propuse și creați o parolă nouă pentru a o înlocui pe cea în uz. Iată metodele:
- metoda fonetică: „Știu sigur ca am un DVD Blu-Ray!”: St1u100%km1DVDBLr!;
- metoda primelor litere: „Știu sigur ca am un DVD Blu-Ray!”: „sSka1DVDBr!”;
- metoda substituției (de obicei a vocalelor): „Ador concediile”: „@d0rc0nc#d11l#”;
- metoda scrierii inverse și substituției: „Ador concediile”: „r0d@3l11d3cn0c”;
- metoda alternării literă mare/mică, cifră/simbol și substituției: „Ador concediile”: „@D0rC)nC3d11L3”;
- particularizarea metodelor în funcție de site-urile web în vederea creării unui sistem personal de generare a parolelor: Gmail „G@D0rC)nC3d!1L3MAIL”, Yahoo – „YA@D0rC)nC3d!1L3HOO”, Wizzair – „WIZZ@D0rC)nC3d!1L3AIR”.
EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI
Timp recomandat: 20–25 de minute
Sarcină
- Accesați, pe https://www.youtube.com/watch?v=6aBTiDkhDw8, tutorialul „Fiți în siguranță și pe Internet. Țineți cont de sfaturile noastre”.
- Identificați cele 5 sfaturi importante pe care le împărtășesc vloggerii și bloggerii cu privire la siguranța online.
- Numiți care sunt cele mai vulnerabile categorii de vârstă la capitolul insecuritate online.
- Meditați asupra celor mai importante sfaturi pentru fiecare și punctați problemele de securitate online care pot apărea atunci când nu respectăm regulile specificate.
EMI V – ACȚIUNE
Timp recomandat: 10–20 de minute
Sarcină
- Completați ultima rubrică a tabelului Știu–Vreau să știu–Am aflat.
- La finalul rubricii Am aflat, fixați 3 acțiuni pe care le veți face în comunitatea dumneavoastră pentru a disemina lucrurile noi aflate.
- Selectați grupurile-țintă de beneficiari pe care îi puteți ajuta la bibliotecă, în școală sau de la distanță, comunicând online.
ȘTIU | VREAU SĂ ȘTIU | AM AFLAT |