Parcurgând modulul „MANIPULAREA PRIN MEDIA”, veți afla cum se realizează dirijarea prin media, precum și ce tehnici sunt utilizate pentru a dezinforma cetățeanul. Vă veți familiariza cu fenomenul propagandei, descoperind contexte din realitatea imediată. Vă veți documenta despre efectele părtinirii și manipulării prin imagini și veți afla instrumente care vă pot ajuta să identificați falsul. De asemenea, veți analiza mai multe produse media cu caracter manipulativ (știri, imagini, filmulețe) și veți efectua exerciții pentru a înțelege în esență acest fenomen social periculos pentru democrația unui stat.
Pe lângă acestea, veți analiza tutoriale, infografice și studii de caz reale, pentru a vă înarma cu suficiente abilități de contracarare a fenomenului manipulării prin media. Vă veți convinge cât de important este profesionalismul în jurnalism, în special pentru prevenirea situațiilor de dezinformare, și că, de fapt, fiecare cetățean poate deveni părtaș al unui fals, dacă nu analizează critic conținuturile.
Totodată, vă veți dezvolta gândirea critică și chiar atitudinea sceptică față de anumite conținuturi media, mai ales față de conținuturile distribuite online pe diverse site-uri și platforme.
Avem convingerea că acest modul va prezenta interes pentru toți utilizatorii și va fi util atât pentru înțelegerea muncii jurnaliștilor, cât și pentru conștientizarea impactului media asupra calității vieții fiecărui cetățean.
Manipularea este o acțiune prin care un actor social (persoană, grup, colectivitate) este determinat să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului și nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenționat adevărul, lăsând însă impresia libertății de gândire și decizie.
DetaliiOmul este o ființă socială, iar emoțiile, trăirile, sentimentele, dorințele sunt aspecte care îl definesc. Dacă, văzând o imagine cu un hot dog ireal de apetisant, individul nu-și poate controla dorința de a-l procura și este gata să dea ultimul ban pentru acest produs, atunci el este ușor de controlat și de manipulat.
DetaliiÎn Republica Moldova, sunt întărite stereotipuri în raport cu anumite minorități etnice. Un stereotip regretabil este, de exemplu, în raport cu romii care, adeseori, sunt etichetați drept hoți sau escroci. Acest stereotip este întărit în media prin diferite calificative și etichete.
DetaliiPropaganda este o formă de persuasiune – convingere a publicului – care, prin intermediul mass-mediei, încearcă să influențeze în scop ideologic, politic sau chiar comercial publicul.
DetaliiAccesul la tehnologiile de comunicare și evoluția mass-mediei sociale face mai ușoară răspândirea atitudinii părtinitoare personale și a dezinformării, care ajunge la un număr mare de persoane.
Detalii