Rolul media în promovarea cetățeniei active 3. Media – factor de educare și formare a conștiinței civice și a cetățeniei active

00: 00: 00

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii SINELG, suportul informațional.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Media reprezintă o fereastră larg deschisă spre lume, cu multe tentații și  provocări. Aceasta adesea este denumită „ochiul lumii” (Lewis Mumford), întrucât contribuie la creșterea nivelului de conștientizare de către cetățeni a provocărilor lumii de azi și a problemelor sociale actuale. Media este un mediu educogen, precum școala, familia, biserica, instituțiile culturale. Ea poate amplifica sau atenua anumite experiențe colective sau personale, prin urmare este foarte important ce conținuturi și mesaje sunt promovate prin media. Pe lângă a fi un mijloc de informare în societatea modernă, media este și un factor al educației, chemat să amplifice, să constituie sau să diversifice experiențele cognitive  și comportamentale ale indivizilor. Acțiunile acestui mediu educogen trebuie să se conjuge pentru a modela adecvat comportamente și conștiințe în acord cu idealurile epocii. 

Tinerii, adolescenții și copiii sunt atrași de cultura digitală și noile media, care au o forță colosală în modelarea personalității acestora. Noile media sunt tot mai apropiate de interesele tinerilor și se prezintă, adesea, sub formă de jocuri, videoclipuri, producții cinematografice, conexiuni de tot felul – forumuri de discuții, chaturi, discuții în timp real. Aceste medii virtuale de învățare sunt  mult mai tentante și mai interesante decât formatele tradiționale de învățare – tipărite, rigide, birocratizate.

Populația adultă preferă media tradiționale. În Republica Moldova televiziunea rămâne a fi liderul sursei de informare pentru populație. În acest context, ținem cont de faptul că, prin canalele sale, media poate fi un factor de progres, contribuind la creșterea standardelor culturale și sociale ale vieții, dar și un mijloc de manipulare a populației. Atunci când televiziunile promovează emisiuni de divertisment în care, în mare parte, se mediatizează bârfe, falsuri, se promovează nonvalori, idei precum că banii sunt valoarea supremă,  tinerilor și adulților li se inoculează aceste lucruri. În absența unei educații pentru media ca sursă de autoeducare, fără o interpretare obiectivă și adecvată a perceperii critice a mass-mediei, aceste tehnologii nu vor face parte din potențialul vieții, ci din rutina acesteia. 

Mass-media are un rol deosebit în constituirea codului sociocultural al individului. Conținuturile mesajelor difuzate de media au o mai mare influență asupra modului de a gândi și a simți al copiilor și adolescenților decât opinia adulților. Un exemplu relevant sunt așa-zișii influenceri, adeseori de aceeași vârstă ca tinerii, care,  prin YouTube, pe rețele de socializare sau pe vloguri, devin foarte populari, iar tinerii au, adeseori, mare încredere în gusturile, sfaturile și viziunile acestora. Prin urmare, prin mijlocirea noilor media, factori care nu sunt instituționalizați (precum școala) participă la educarea tinerei generații. Lucru  explicabil prin faptul că la această vârsta ei își formează atitudini și deprinderi culturale specifice, pasiuni și aspirații pentru care se acordă importante resurse de încredere, de timp, de bani. 

Dacă media este echidistantă, reflectă evenimentele politice, sociale, economice și culturale de interes public, ea contribuie la informarea cetățeanului, dezvoltându-i atitudinea civică. Un cetățean informat va fi mult mai hotărât la alegeri, întrucât a reușit să-și formeze o opinie despre fiecare candidat nu doar în timpul electoralei. Un asemenea cetățean este mai puțin influențabil și mai greu de manipulat. În statele cu regimuri dictatoriale, media este aservită politic și transformată într-un instrument de propagandă. Ea devine, contrar menirii sale, un soi de „ochelari de cal” pe care cetățenii îi poartă.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

Studiu de caz

  1. cauza scandalului;
  2. persoanele implicate în scandal;
  3. instituția media care a cercetat cazul;
  4. atitudinea oficialului;
  5. reacția societății civile.
  • Discutați care a fost rolul mass-mediei în dezvăluirea cazului, ținând cont de faptul că, în urma mediatizării acestuia, premierul a fost nevoit să demisioneze.

Proteste de amploare în Islanda, după dezvăluirile „Panama Papers”

Foto: economica.net

Mii de islandezi au manifestat luni împotriva premierului islandez, Sigmundur David Gunnlaugsson, implicat în scandalul „Panama Papers”, ancheta unor jurnaliști care au dezvăluit bunuri ale acestuia într-un paradis fiscal și care ar putea provoca răsturnarea lui de la putere”, scrie AFP.

Conform documentelor publicate de Consorțiul internațional al jurnaliștilor de investigații (ICIJ), Gunnlaugsson, 41 de ani, a înființat în 2007, împreună cu viitoarea sa soție, o firmă în paradisul fiscal din Insulele Virgine, numită Wintris, pentru a ascunde milioane de dolari, până când el i-a vândut părțile sale în 2009 pentru suma simbolică de un dolar.

Când a fost ales pentru prima oară deputat, în aprilie 2009, el a omis să menționeze această participație în declarația de avere, în timp ce era obligat de lege.

Afacerea este extrem de sensibilă într-o țară marcată de excesele anilor 2000, când în sectorul financiar au înflorit firmele fantomă.

Apărarea prim-ministrului este simplă: el nu a ascuns niciodată bani în străinătate, iar soția lui este în regulă cu fiscul islandez. „Ea nu a folosit niciodată vreun paradis fiscal”, a scris Gunnlaugsson pe site-ul său. „Nu am avut în vedere să demisionez din acest motiv și nu voi demisiona din acest motiv”, a insistat el luni după-amiază, conform Agerpres.

În timp ce populația nemulțumită manifesta, premierul și-a exprimat regretul la postul național de televiziune RUV că nu a dezvăluit mai devreme această participație.

Protestul de la Reykjavik a strâns luni mai mulți participanți decât manifestațiile din 2009, declanșate de lipsurile grave ale responsabililor politici în supravegherea băncilor și soldate cu răsturnarea guvernului de dreapta, a informat poliția, fără să anunțe vreo estimare.

Mulți islandezi au fost surprinși să îl vadă pe șeful guvernului la fel de stânjenit într-un interviu acordat televiziunii suedeze SVT, realizat pe 11 martie și difuzat pentru prima dată duminică, pe punctul de a părăsi încăperea când întrebările au devenit presante. „Faceți suspect ceva ce nu este”, a declarat el iritat.

Fiu de deputat și jurnalist de profesie, Gunnlaugsson ar fi trebuit să întruchipeze o ruptură cu clasa politică, inclusiv cu partidul său, care a închis ochii la frenezia expansiunii băncilor islandeze. Acesta s-a terminat cu o criză financiară istorică, o recesiune și un plan de salvare al Fondului Monetar Internațional.

Soția lui, Anna Sigurlaug Palsdottir, 41 de ani, este fiica unui om de afaceri care a făcut avere fiind concesionar al mașinilor Toyota în țară. Pe 15 martie, ea singură a făcut publică pe Facebook existența societății Wintris, care administrează averea moștenită.

Opoziția de stânga a depus o moțiune de cenzură care va fi supusă votului la o dată ce urmează a fi stabilită.

În cazul cel mai probabil, opoziția va vota moțiunea de cenzură, în timp ce partidul premierului se va opune, astfel că soarta executivului va fi decisă de a doua formațiune a coaliției guvernamentale, Partidul Independenței (dreapta), care pare să fie divizat în problema respectivă.

(Sursa: Point.md)

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Citiți studiul de caz.
  • Identificați motivul care a scandalizat opinia publică.
  • Precizați ce valori general-umane au fost încălcate.
  • Discutați ce sentimente v-a provocat analiza studiului de caz și ce atitudine trăiți în raport cu fiecare dintre participanți.
  • Aplicați tehnica 6 De ce?, pornind de la afirmația: „Fiecare cetățean este dator să acționeze atunci când drepturile cuiva sunt puse în pericol”.

Studiu de caz

În luna iulie 2019, opinia publică a fost scandalizată de cazul de comportament agresiv al preotului Ghenadie Văluță față de un câine.

Citiți știrea postată pe Agora (https://agora.md/stiri/59683/preotul-ghenadie-valuta–surprins-tarand-pe-asfalt-un-caine-legat-cu-lant-de-o-masina-cum-isi-explica-gestul-foto–video).

 

Preotul Ghenadie Văluță, surprins târând pe asfalt un câine legat cu lanț de o mașină: Cum își explică gestul (FOTO, VIDEO)

Preotul Ghenadie Văluță a fost surprins în weekend conducând o mașină în spatele căreia era legat cu un lanț un câine. Automobilul a fost stopat de alți trecători. În replică, Văluță a menționat că circula cu o viteză foarte mică și că a recurs la acest gest pentru că patrupedul ar fi foarte violent. 

Cazul a fost raportat de  Clubul Voluntarilor din Chisinau.

„Ce sfaturi le-ați mai putea da oamenilor, dacă sunteți în stare de un astfel de gest?”, au întrebat retoric cei care au distribuit imaginile pe rețelele de socializare. 

În replică, preotul Ghenadie Văluță a declarat că a circulat cu o viteză foarte mică, distanța fiind mai mică de trei kilometri. 

„Puteți face orice interpretări, noi am mers foarte încet. Am legat câinele acolo ca să nu murdărim mașina și să nu muște pe nimeni. Am ieșit de la marginea satului. Nu sunt nici trei kilometri. Asta e din cauza că el este foarte violent”, a declarat Văluță.  

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

 

  1. Analizați articolul realizat în cadrul Companiei „STOPFALS!”.
  2. Numiți cauzele ce au contribuit la manipularea populației.
  3. Sesizați care dintre principiile calității știrii nu sunt respectate de portalul de satiră Moldovan.Dream.com.
  4. Precizați de ce portalul Moldovan.Dream.com nu este o sursă de informare credibilă.
  5. Apreciați nivelul de conștiință civică și de competență media al persoanelor care au distribuit falsul.

StopFals: Maia Sandu a fugărit o ceată de colindători: Tradiția asta de-a umbla cu cerșitul ACUM va fi INTERZISĂ!

Portalul de satiră MoldovanDream.com a scris pe 7 ianuarie 2019 un articol întitulat „Revoltător! Maia Sandu a fugărit o ceată de colindători: Tradiția asta de-a umbla cu cerșitul ACUM va fi INTERZISĂ !”. Deși este absolut evident că acesta este un pamflet, la fel ca multe altele, totuși zeci de mii de moldoveni au perceput informația ca pe o știre reală. Dovadă este că mai mult de o mie de oameni au distribuit această postare pe Facebook în doar două zile.

În articol se spune că „Lidera PAS, Maia Sandu, a făcut-o de-a oaia din nou! După ce anterior a declarat că va închide bisericile, astăzi Maia Sandu a fugărit o ceată de colindători de la ușa casei sale. Copreședinta blocului ACUM a spus că imediat după ce va lua majoritatea la alegeri, împreună cu Andrei Năstase va interzice această tradiție de-a umbla cu cerșitul pe la casele oamenilor”. În realitate Maia Sandu nu a făcut asemenea afirmații.

Conform Moldovandream, Maia Sandu ar fi declarat pentru Europa Liberă: „Am fost și eu copil, dar cu cerșitul n-am umblat. Tradiția asta prostească de-a umbla pe la casele oamenilor cu cerșitul va fi interzisă de către blocul ACUM”. Reiterăm, cu subiect și predicat, că lidera PAS nu a spus asta niciodată!

Sursa dezinformatoare a mai scris că lidera PAS nu mai are bani din economiile făcute pe timpul când era în PLDM. „Nici la Filat nu e sac fără fund. Gata, a fost închisă Banca de Economii, s-au terminat și economiile mele! Plecați și colindați-l pe Plahotniuc, cerșiți la el!”, ar fi strigat Maia Sandu la ceata de colindători. 

Despre acest caz ieșit din comun ar fi anunțat unul din vecinii Maiei Sandu care a rugat să-i fie păstrată identitatea, deoarece se teme de paza de corp a liderei PAS, moștenită de la Vlad Filat. 

StopFals a mers și a discutat cu toți vecinii doamnei Maia Sandu și niciunul nu a putut confirma cele de mai sus. De aceea, AVERTIZĂM că MoldovanDREAM este un site de pamflete și îndemnăm moldovenii să trateze textele de pe acest site ca atare.

StopFals, 9 ianuarie 2018

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 10–20 de minute

Sarcină

  • Vizionați filmul „Pinguinii zburători” (https://www.youtube.com/watch?v=9dfWzp7rYR4).
  • Împărtășiți emoțiile care v-au copleșit.
  • Credeți că informația din film este veridică? Argumentați.
  • Numiți principalele competențe pe care credeți că trebuie să le aibă un cetățean pentru a nu se lăsa manipulat.

Media – factor de educare și formare a conștiinței civice și a cetățeniei active

Înapoi la modul
Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la mass-media.
  • Obiective de formare:
  • reactualizarea datelor privind funcțiile mass-mediei;
  • efectuarea unui studiu de caz privind promovarea cetățeniei active prin mass-media;
  • evidențierea importanței competenței media în combaterea fenomenului manipulării prin mass-media;
  • realizarea portretului robot al unui cetățean conștient și responsabil în relația sa cu mass-media;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul mass-mediei în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: Conversația euristică, SINELG, Studiul de caz, Portretul robot, Analiza.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: media, mediu educogen, cod sociocultural, educație, medii virtuale.