Noile media și noul sistem de competențe media în secolul al XXI-lea 4. Noile media și cultura comunicării. Neticheta

00: 00: 00

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Amintiți-vă ce cunoașteți despre cultura comunicării.
  • Completați prima rubrică a tabelului Știu–Vreau să știu–Am aflat.
  • Fixați ce ați dori să aflați nou.
  • Citiți textul-suport și completați tabelul.
ȘTIUVREAU SĂ ȘTIUAM AFLAT

SUPORT INFORMAȚIONAL

Fiecare persoană are o imagine publică, creată în timp – reputație, care include două elemente importante: reputație reală și reputație online (e-reputation). Elementele prin care ne demonstrăm reputația online sunt corelate statutului nostru de cetățean digital în mai multe manifestări.

Este important ca imaginea virtuală pe care o promovăm să fie compatibilă cu cea din viața reală. Dacă în comunicarea reală respectăm un anumit cod de reguli, același lucru este valabil și în mediul online. Vom fi responsabili în raport cu modul de construire a profilului online, informațiile pe care le distribuim public și prietenilor virtuali, cu cine și ce comunicăm și, cel mai important, CUM alegem să comunicăm.

Termenul special creat  să definească codul de comunicare într-o rețea  se numește neticheta (net+eticheta), adică eticheta – reguli convenționale de comportare civilizată, pe care o comunitate le respectă în mediul online. Neticheta este o parte a competențelor media pentru secolul al XXI-lea și impune: respect, politețe, onestitate, discreție, gândire critică, corectitudine, atitudine nediscriminatorie și neagresivă în comunicarea dintre internauți.

Dincolo de libertatea online, este necesar să respectăm regulile ortografice și structura textelor (de exemplu: fiecare mesaj transmis se recomandă să aibă un „subiect”, adică un soi de titlu, formulă de adresare, introducere, conținut, încheiere, cu formula specifică), să nu distribuim conținuturi indecente sau compromițătoare. Distribuind o fotografie indecentă, riscăm să devenim subiect de discuție  sau chiar victimă a hărțuirii în mediul online. Adeseori, în goana după like-uri, internauții plasează conținuturi îndrăznețe, iar acest lucru îi poate afecta pe termen lung.

Trebuie să fim conștienți că succesul  comunicării cu semenii, admiterea într-o instituție sau găsirea unui loc de muncă sunt influențate de imaginea online și de nivelul de cultură a comunicării pe care îl manifestăm.

În comunicarea online, vom încerca să ne raportăm întotdeauna conținuturile lansate public la imaginea publică prin prisma celor 3 întrebări etice:

  • imaginea pe care o am eu despre mine;
  • imaginea pe care o au alţii despre mine;
  • imaginea despre mine pe care vreau  să o creez.

Slangul Internetului este un efect al libertății online, care se manifestă  prin sfidarea intenționată a ortografiei, în special în cadrul comunicării prin mesageria instantanee. Asistăm la o încălcare intenționată a regulilor ortografice, mai ales în cadrul rețelelor sociale, iar ulterior aceasta devine o obișnuință și la transmiterea mesajelor prin poștă sau în celelalte contexte ale vieții.

 Cele mai frecvente deprinderi ortografice vicioase sunt: abrevierile interzise (cf/ce faci, nb/noapte bună); scrierea fără semne de punctuație (virgulă, punct), fără majuscule, fără diacritice (ș, ț, ă, î); uzul vocativelor și al interjecțiilor („bă”, „fa”, „omule!”) sau renunțarea la vocale (cnd/când). 

Un alt fenomen specific este emoticonizarea – folosirea, pentru exprimarea cât mai colorată a emoțiilor, a diferitor emoticoane și  pictograme. Acest tip de comunicare poate crea confuzii și neînțelegeri între internauți.

Fiecare internaut, având statutul de creator de produse,  respectă neticheta, monitorizează conținutul produs și plasat sau cel distribuit, evitând situațiile de a plasa un conținut fals sau care provoacă la ură, și de a face propagandă. Or această libertate de expresie este, înainte de toate, o mare responsabilitate.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  1. Lecturați textul, încercuind cuvintele-cheie.
  2. Selectați, în pereche, o idee și comentați-o, individual,  în cheia Jurnalului dublu.
  3. Discutați, în pereche, comentariile.
Secvența selectatăComentariul

Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Televiziunea a promovat idiotul satului față de care spectatorul se simțea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.

Informația trebuie filtrată. Invazia imbecililor a creat un sindrom al scepticismului. Lumea nu mai crede ce se spune. Se entuziasmează și întreabă: De unde știi? De pe Twitter. Și se dezumflă.

Cred că mai degrabă discuția ar fi trebuit să meargă în direcția responsabilizării, în sensul de educare a publicului, a utilizatorilor de internet așa încât să nu mai credem tot ce apare pe internet și să dăm mai departe. Că de oprit, opiniile nu prea poți să le oprești.

(Sursa: https://www.rfi.ro/cultura-80098-umberto-eco-retelele-sociale-dau-dreptul-la-cuvant-unor-legiuni-de-imbecili)

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

  • Elaborați, în echipe, un Cod de reguli pentru comunicarea online.
  • Dezvoltați produsul din perspectiva:
  1. corectitudinii scrierii;
  2. calității conținutului plasat;
  3. protecției datelor cu caracter personal;
  4. contextului: timpul expedierii, grupul de beneficiari.
  • Completați ultima rubrică a tabelului Știu–Vreau să știu–Am aflat.
  • La sfârșitul rubricii Am aflat, fixați 3 acțiuni pe care le veți întreprinde în comunitatea dumneavoastră pentru a disemina lucrurile despre care ați aflat.

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25  de minute

Sarcină

Aplicați tehnica 6 De ce?, pornind de la afirmația lui Mark Brooks, fondator al Online Personals Watch: „Cele mai importante elemente ale comunității online se construiesc prin comunicare personală, iar persoana devine brand.”

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 10–20 de minute

Sarcină

I.

  1. Citiți secvența de comunicare a doi adolescenți în spațiul virtual.
  2. Identificați tipurile de erori și normele etice încălcate.
  3. Redactați textul, respectând neticheta.

Sal! CF baby?

Chinui LA romana!!!!!!!!!!!!

Undis radicii?

Dorm.

LOL sîngurică la ora asta?țam trimis niște mesaje ieri  noapte pe poștî…

Îhî..vre-o 7!

Văzut?

No

Ok! Vezi. Interesante! Mi leo trimis un tip mișto pe Face…din Turcia. 

(☹:

II.

1. Formați 3 echipe:

  • Echipa Politeții;
  • Echipa Cărturăriei;
  • Echipa Siguranței.

2. Din perspectiva rolului atribuit, analizați:

  • profilurile online personale;
  • pagina online a bibliotecii.

3. Identificați aspecte ce pot fi îmbunătățite în comunicarea cu prietenii virtuali sau cu utilizatorii.

4. Propuneți sugestii de îmbunătățire.

Noile media și cultura comunicării. Neticheta

Înapoi la modul
Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea cu termenii: reputație online, neticheta, slang, emoticonizare;
  • raportarea critică prin autoevaluarea profilurilor online și/sau a paginilor/site-urilor bibliotecilor;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a argumenta importanța netichetei în comunicarea online.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: tehnica Știu–Vreau să știu–Am aflat, Jurnalul dublu, tehnica Gândește–Discută în perechi–Prezintă, Lucrul în echipe, Analiza profilurilor online, tehnica 6 De ce?, Lectura analitică.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: reputație online, neticheta, slang, emoticonizare.