Înapoi la module

Noile media și noul sistem de competențe media în secolul al XXI-lea

Parcurgând modulul NOILE MEDIA ȘI NOUL SISTEM DE COMPETENȚE MEDIA ÎN SECOLUL AL XXI-LEA, veți descoperi informații utile despre limitele și responsabilitățile pe care fiecare internaut trebuie să le respecte, întrucât are o reputație online (e-reputație) care îl reprezintă. Vă veți familiariza cu reguli importante privind  respectarea unui consum mediatic judicios, respectarea netichetei și utilizarea rațională, sigură a Internetului. Vă veți documenta despre fenomenul dependenței  de online, despre dezinhibiția online și noul tip de comunicare din noile media, caracterizat printr-un slang specific și emoticonizare. Veți descoperi cum puteți utiliza dicționarele și enciclopediile online pentru documentare și formare personală.

Totodată, veți analiza fenomenul  jurnalismului civic, care permite fiecărui cetățean să manifeste o atitudine civică în raport cu fenomenele din societate. Vă veți dezvolta spiritul critic analizând tutoriale, filmulețe, articole, știri și studii de caz concrete despre impactul noilor media în viața fiecărui cetățean. 

Avem convingerea că acest modul va prezenta interes pentru utilizatori și vă va motiva să vă dezvoltați continuu competențele media.

subiecte

  1. Noile media și jurnalismul civic

    jurnalism civic – metodă de împuternicire a cetățeanului simplu prin utilizarea noilor media, care permit obţinerea unor informaţii precise despre comunitatea lui sau despre subiecte de interes public.

    Detalii
  2. Dependența de online. Jocurile virtuale. Fenomenul dezinhibiției online

    SpaceWars este primul joc virtual,  inventat încă în anul 1961 de un simplu student. Mortal Kombat, Minecraft, FortNite, CS:Go, Star Wars Jedi, APEX Legends, PUBG sunt jocuri video populare printre tineri,  unele dintre ele cu un vădit conținut agresiv. 

    Detalii
  3. Platformele de socializare. Enciclopediile și dicționarele online

    Oamenii au devenit atât de atașați de propriile telefoane mobile, încât a apărut și o boală specifică – nomofobia, o formă de anxietate  cauzată de lipsa telefonului mobil.

    Detalii
  4. Noile media și cultura comunicării. Neticheta

    Fiecare persoană are o imagine publică, creată în timp – reputație, care include două elemente importante: reputație reală și reputație online (e-reputation). Elementele prin care ne manifestăm reputația online sunt corelate statutului nostru de cetățean digital în mai multe manifestări:

    Detalii
  5. Distribuirea informației: limite și responsabilități

    Limitele utilizării unor anumite conținuturi implică, în primul rând, respectarea dreptului de autor. Or nu pot fi distribuite conținuturi (fotografii, video, text) prin noile media dacă acestea nu ne aparțin.

    Detalii
Studiind acest modul…

VEȚI GĂSI RĂSPUNSURI LA URMĂTOARELE ÎNTREBĂRI:

  • Cum pot eu, bibliotecarul, contribui la informarea utilizatorilor bibliotecilor și a altor bibliotecari cu privire la oportunitățile utilizării noilor media?
  • De ce este important ca eu, tânărul/tânăra de azi, să respect neticheta în comunicarea virtuală?
  • Cum poate un cetățean, conștient și curios, anticipa fenomenul dependenței de online și acționa pentru prevenirea acestuia.